lauantai 30. maaliskuuta 2019

Uunifetajuurekset - viikonlopun helpoin ruoka (laktoositon)


Uunifetajuureksiin sain tietenkin inspiraation siitä somepastasta, mutta feta on erinomainen ja helppo tapa saada makua juureksiin. Kun se on palana pannun keskellä, siitä voi leikata syödessä haluamansa palan - sen, minkä kolesteroli kestää... Juurekset saavat uunissa maukkaan paahteisen maun ja houkuttelevan värin. En oikein keksi mikä voisi olla kätevämpi tapa syödä pellillistä juureksia kuin tämä. Kasvissosekeittokaan ei maistu aina, eikä ainakaan ole riittävän houkutteleva viikonloppuruoaksi.
Palsternakan, bataatin, perunan ja kukkakaalin sekaan on epähuomiossa sujautettu myös sellerin vartta, mistä mieheni ei tykkää sitten yhtään, mutta niin vain upposi sekin, sillä sen maku miedontui paahtaessa. Paistoin ison bataatin loput erillisessä vuoassa, koska koko määrä olisi tuonut liikaa makeutta juureksiin ja käytin sen myöhemmin kasvissosekeittoon.




Syömme nykyään lehtikaalta aikamoisia määriä, saatan silputa sitä keiton sekaan tai kana-curryyn antamaan väriä - ja tietysti myös vitamiineja. Suosituimmaksi tavaksi on muodostunut silti silputun kaalin paahtaminen paistinpannulla seesamiöljyssä. Siitä tulee rapeaa ja öljy antaa ihanan paahteisen makusäväyksen, mikä on tuttu aasialaisista ruoista. Tarkistin tätä kirjoittaessani vielä lehtikaalin ravintoarvot: siinä on runsaasti kuitua, C-vitamiinia, rautaa, proteiinia ja karoteenia!
Tätä silppua tai lähes sipsimäistä lisuketta voi ripotella mihin ruokaan tahansa, mihin haluaa lisäväriä ja vitamiineja. Myös salaatin päällä se on kerrassaan ihanaa.
Tähän uunifetajuures-paistokseenkin lehtikaalisilppua ripotellaan lautasella annosten päälle, niin että se säilyttää rapeutensa.

Lisukkeeksi valmistin uunissa kiertoilmalla samanaikaisesti pannullisen broilerin paistileikkeitä, niitä samoja mitä käytin tässä Lyonin kanassa. Alla olevasta uunikuvasta näkyy vuoan todellinen koko - tästä annoksesta tuli meille kahdelle kahden päivän ruoka, ja taisi jäädä toiselle vielä lounasannoskin.




UUNIFETA-JUUREKSET - resepti

Näitä tarvitset:

Laktoositon Feta
Punaista chiliä

Porkkanaa
Perunaa
Palsternakkaa
Bataattia
Varrellista kukkakaalta
(varsiselleriä)

Rypsi- tai oliiviöljyä
Suolaa, mustapippuria
Valkosipulia

En laita tähän mitään määriä, koska jokainen voi laittaa sen mukaan ja juuri niitä juureksia, mistä pitää eniten. Olen käyttänyt myös punajuurta, mutta se pitää kypsentää eri vuoassa tai vuoan toisella reunalla, ettei koko annos värjäänny punaiseksi.
Laita vuoan keskelle feta ja pilko chiliä päälle. Lisää isot juureslohkot ympärille ja ripottele päälle öljyä vähintään 1/2 dl. Sitä pitää olla sen verran reilusti, etteivät juurekset pääse kuivumaan paistuessaan. Ripottele päälle suolaa ja jauha pippuria. Purista valkosipulia haluamasi määrä kaiken päälle. Paista n. 30-40 minuuttia 200-asteisessa uunissa tai 175-asteisessa kiertoilmaa käytettäessä. Kääntele juureksia välillä.

PAAHDETUT BROILERIN PAISTILEIKKEET

Käytin tässä sitruuna-lehtipersilja -mausettuja paistileikkeitä (meillä näitä myy K-Supermarket). Laita broilerit uunivuokaan ja ripottele niidenkin päälle öljyä. Mustapippuriakin voi pyöräyttää muutaman kierroksen. Laita kiertoilmauuniin yhdessä juuresten kanssa - tarkista kypsyysaste noin 30 minuutin jälkeen.

PAISTETTU LEHTIKAALI

Leikkaa lehtikaalin lehdet pieneksi silpuksi (en käyttänyt paksuja varsia). Kuumenna seesamiöljyä pannulla ja paista lehtikaali koko ajan liikutellen niin että ne saavat hieman paahteista väriä. Ne palavat helposti, joten ole varovainen äläkä jätä niitä yksin pannulle. Ripottele päälle sormisuolaa.

En huomannut kuvata valmista ruokaa nyt ollenkaan, mutta kyllä se näytti aika mehevältä ja värikkäältä.

Maarit





14 kommenttia:

  1. Kiitos ohjeesta.Juurekset on käteviä tehdä uunissa, kuin että niitä keittää.Maku on parempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moni ruoka on parempaa uunissa valmistettuna ja paahteinen maku hivelee makunystyröitä.

      Poista
  2. Kiitos muistutuksesta, uunijuurekset ovat munkin suosikki. Itse lisän fetan vasta lopussa mutta pitääkin kokeilla sitä noin alussa lisättynä. Ihanaa viikonloppua 💓

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli itsellekin muistutus :) Juurekset on edullisia ja vitamiinipitoisia, ja hyvän makuisia kun keksii keinot.
      Samoin Taru sinulle <3

      Poista
  3. Kiitos vinkistä ja mukavaa viikonloppua☀️☀️

    VastaaPoista
  4. Kiitos herkullisesta ohjeesta, on kyllä hyvän näköistä ruokaa <3
    Kaunista viikonloppua sinulle Maarit <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka valmis kuva onkin niin huono...feta tekee ihmeitä juureksillekin!
      Kiitos samoin Outi <3

      Poista
  5. Nam näyttää älyttömän hyvältä ja monipuoliselta. Tämä lähtee kokeiluun. <3

    Huomiseen Maarit. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt taas kevennetään kasviksilla, maha pullottaa aika lailla :oD
      Aurinkoa päivään Tiia <3

      Poista
  6. Herkulliset viikonloppuruuat teillä on ollut. Meillä mies halusi jauhelihaa ja minäpä muotoilin siitä uuniin murekkeen, johon lisäsin reilusti erilaisia papuja. Lisänä uunijuureksia, hummusta ja iso kasa salaattia. Näillä eväillä kolesterolit alas:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, kevennetty mureke kuulostaa hyvältä! Nyt kyllä tuli pieni
      takaisku kolesteroliin Tarton matkan takia, mutta se oli sen väärtti!

      Poista
  7. Mä oon tehnyt tämäntapaista myös, mutta tuo fetan lisääminen on kuin piste iin päälle.
    Kokeiltava on tälläkin tapaa!

    Mukavaa huhtikuuta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun sen lisää palana, niin siitä voi ottaa mielensä mukaan - ja miten kolesteroli sietää :)

      Aurinkoa päivääsi!

      Poista