maanantai 27. huhtikuuta 2020

Lisää kasviksia ja kuituja - helposti hyvää


Tuntuuko siellä ettei salaatti aina maistu tai ettei oikein innosta aina sen tekeminen? Itseäni ainakin suorastaan tympii välillä perussalaatit. Silti kasviksia ja vihanneksia (+ hedelmiä) pitäisi syödä puolisen kiloa päivässä. Nyt korona-aikaan olen hankkinut entistä enemmän juureksia pöytään ja olen kehittänyt niiden valmistukseen nopean tavan, paahdan ne sekä muut kasvikset pannulla. Olen tehnyt sitä ennenkin satunnaisesti, mutta nyt jotenkin tajusin miten kätevästi ja nopeasti niistä saa aikaiseksi monenlaisia lisukkeita aterialle. Pannulla paahtaminen on paljon nopeampaa kuin niiden valmistaminen uunissa. Ja mielestäni jotenkin vaivattomampaa on myös kypsentää eri paistoajan vaatimia aineksia.





Tässä on yksi esimerkki, minkälaisia muonia ollaan syöty mökillä. Tein edellispäivänä tupla-annoksen sitruunapastaa tuorepastasta. On muuten ihan sairaan hyvää! Ensimmäisenä päivänä sen kanssa söimme grillattuja ahvenia, mitä mies sai verkolla ja lisukkeena oli paahdettuja vihanneksia. 

Toisena päivänä lämmitin pastan mikrossa hyvin kevyesti ja grillattiin tulisia kanan siipipaloja ja maissia. Paahdoin paistinpannulla reiluja kesäkurpitsan paloja, pikkupaprikoita sekä parsaa. Käytin paahdettua seesamiöljyä, sillä se antaa mukavan uudenlaisen maun niille. Lopuksi käytin kuumalla pannulla vielä sydänsalaatin lehtiä ja lisäsin fetapaloja suolaisuutta antamaan. Tähän kasvissalaattiin ei mennyt varmastikaan kuin kymmenisen minuuttia. 

Tämmöiseen paahtosalaattiin voi lisätä mitä vain. Olen höyryttänyt porkkanapaloja nelisen minuuttia ja paahtanut sitten nopeasti pannulla. Myös punajuuri sopii erinomaisesti, se tosin vaatii pidemmän ajan. Niitä voi keittää valmiiksi isomman määrän ja paistaa sitten vaan täsmämäärän salaattiin - niiden kumppaniksi käy hyvin chevre- tai sinihomejuusto.

Veriappelsiinit, mitkä ovat nyt parhaimmillaan, sopivat paahdettuun salaattiin antamaan makeutta ja mehukkuutta. Kuorin ne veitsellä ja leikkaan sitten palasiksi ja lisään myös mehun. Silloin ei kaipaa muuta kastiketta.
Toinen hyvä kastike syntyy silputuista yrteistä, öljystä ja ripauksesta suolaa. Tein korianterin lopusta tämmöisen ja sekin sopi ihanasti paahdetun makuun.



Juurekset ovat vitamiinipitoisempia kuin salaatit ja niiden kuitupitoisuus on parempi. Kun tähän lisää päivittäin vielä hedelmiä ja marjoja vaikkapa jogurtissa, pitäisi niiden osalta lautasmallin olla kunnossa.

Mitä teillä on syöty - mikä olisi sinun vinkkisi nopeaan ja terveelliseen ruokaan? Saatko sinä päivittäisen suosituskasvismäärän ja mitä vinkkejä voisit jakaa meille?

Maarit

21 kommenttia:

  1. Täällä on ainakin yksi, joka on hieman kyllästynyt ns. perussalaatteihin, kiitos siis tästä postauksesta ja uusista ideoista!
    Minusta salaatti tuntuu aina paljon ruokaisammalta, jos siinä on jotakin lämpöistä. Taidan olla yksi niistä, jotka omaavat elimistön, jonka mielestä ruoka ei ole ruokaa, jos se ei ole lämmintä :)
    Olemme nyt kuukauden verran jakaneet ruoanlaiton puoliksi. Mieheni hoitaa ruoanlaiton joka toinen viikko, minä joka toinen. Tämä on toiminut meillä tosi kivasti. Välillä on mukava laittaa ruokaa, mutta ainakin itse nautin myös siitä, että saa mennä toisinaan myös valmiiseen pöytään.

    Mukavaa viikkoa, Maarit <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos tämä innosti vaikkei kuva ollut kovin hääppöinen :) Kaipaan itsekin virikkeitä arkipäivän ruokiin ja etsin niitä lähes päivittäin - tai oikeastaan tallennan tai kuvaan, kun kohdalle osuu.
      Teillähän on erinomainen työnjako, se on sama mikä meilläkin astianpesukoneen suhteen. Toimii kuin hirvi. Mutta siis erityisesti ruoanlaitto helpottuu, sitä pitää kuitenkin miettiä etukäteen ja on työläämpääkin.

      Iloa viikkoosi Suvi! <3

      Poista
  2. Mun ruuanlaittoinspis vaihtelee ja on välillä ihan pyöreä nolla, mutta viime aikoina olen innostunut tekemään suosikkini Kape Aihisen helpoilla ja maistuvilla "Kaappaus keittiössä"- resepteillä erilaisia kasvisjuttuja. Viimeisimpänä kaali-sienipaistosta, johon tuli parsakaalia, varhaiskaalia, herkkusieniä, valkosipulia, tuoretta timjamia, suolaa ja mustapippuria. Ei muuta. Valmistui pannulla suitsait ja oli hyvää.

    Jaa niin. Uunifetaparsaa kokeilin myös, mutta ei ollut niin hyvää kuin kuvittelin. Parsoista tuli liian lötköjä, joten jatkossa paahdan tai grillaan parsat napakaksi ja unohdan sen fetaköntin. Ilmakuivatulla kinkulla ja parmesaanilla höystettynä on mun mielestä parempaa.

    Iloista mökkimieltä ja muutenkin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja vielä yksi, jota on tullut tehtyä lisukkeeksi https://www.valio.fi/reseptit/kreikkalainen-arkivuoka/

      On helppoa ja hyvää ja vähän vaihtelua tavalliselle kylmälle kreikkalaiselle salaatille.

      Poista
    2. Kävin kurkkaamassa tuon kreikkalaisen vuoan - se on just sellainen mikä meilläkin maistuu! Juustonökäreet tuovat ihanaa makua ja täyteläistävät ruoan kuin ruoan.
      Kape on munkin suosikkini, innolla olen seurannut sen kaikki ruokaohjelmat - ja ihan kokkia itseäänkin katselee mielellään :) Heti kun saa varhaiskaalta, täytyy kokeilla sitä noinkin. Olen tehnyt yleensä kaalijauhelihapaistosta pannulla, koska se on ainoa miten kaali maistuu miehelle (ja colesawssa).
      Parsa on tosiaan sellainen minkä makukin muuttuu kun se kypsy liikaa, kuten broccoliini. Kinkkuun kääräistynä se on ihanaa, grillattiin noilla aineksilla viimeksi mökillä ja rapeaksi paahtunut kinkku oli taivaallisen hyvää!

      Nyt odotellaan kelien lämpenemistä - nautinnollista viikkoa Annukka <3

      Poista
  3. Näyttää hyvältä nuo kokkailut ja ihanat kuvat!
    Kasviksia meilläkin lisätty taas vaihteeksi. Puoli kiloa kyllä menee heittäen yli, mutta olen yrittänyt lisätä vielä nimenomaan vihreää.
    Salaatit valitsen aina tummemmasta päästä, sekoittelen yhteen tammenlehvää, rucolaa, friseetä jne. Tomaatit kypsytän auringossa, lämpimässä, ikkunalla tai parvekkeella, saavat paljon makua. Tein eilen myös coleslawta, kaali kun on valtavan terveellistä. Yksi keino lisätä kasviksia, on pilkkoa valmiiksi "dippi" paloja jääkaappiin. Porkkanaa, kukkakaalia, paprikaa, lanttua, kurkkua jne. Helposti humahtaa puoli kiloa pelkästään siinä. Ja joskus myös otan kourallisen salaattia suoraan puskasta. Aamulla ja välipaloiksi marjoja. Ja välillä heitän huiviin vihermehua, luomujauheesta. Maistuu kyllä ruoholta, mutta shottina menee, etenkin jos laittaa mukaan inkivääriä. Tuntuu kuin saisi enemmän virtaa, kun hetken on jaksnut lisäillä kasviksia ruokavalioonsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On aika vaikeaa arvioida sitä milloin on puoli kiloa täynnä, mietin aina että apprelsiinihan on aika painava, joten siitäkin tulee jo aimo osa :) Vihreissä on tosiaan eroja ja tummemmat on vitamiinipitoisempia ja on ne myös maukkaampia. Teen usein niin, että ostan lisäksi salaattisekoituspussin ja teen niistä salaatin, niin ei mene haaskuun. Coleslaw on ihanaa - varhaiskaalesta; heti kun sitä saa niin teen sitä Kapen ohjeella :)
      Hyvä vinkki tuo pilkkomisajatus; olen tehnyt niitä kun pikkutytöt on meillä mutta unohtanut isommat tyypit :)
      On tällä vaikutusta korvien väliinkin, mä lähes ahdistun, jos on vihannekset jääneet vähälle...

      Poista
  4. Herkullista ruokaa <3 Tänään meillä on linssipataa perunoilla ja patonkia. Mies tykkää tehdä myös papu- ja linssipohjaisia pataruokia ja ne on kyllä aina niin herkullisia <3
    Ihanaa tiistaita sinulle Maarit <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun pitäisi laittaa näitä miehesi ohjeita myös blogiin - ne kuulostavat ihanilta ja varmasti olisi kiinnostavia reseptejä!
      Viikko onkin tässä vierähtänyt - mukavaa maanantai-iltaa sinulle Outi <3

      Poista
  5. Ruokakuvasi saavat aina veden kielelle. Olen poikkeusajassa innostunut ruoanlaitosta ja on iso ilo lounastaa yhdessä. Kokkailen inspiraatiolla ja useimmiten kasvisten määrä on riittävä. Olen iloinen, että molemmat tykkäämme kala-vegelinjasta. Kaupasta löytyy valtava valikoima vegaanisia versioita, joista tyttäremme vinkkaavat kiitettävästi. Kaurariisi on yksi supersuosikkimme lisukkeeksi. Runsaasti kevätsipulia ja/tai tilliä niin on herkkua kalan lisukkeena.
    Nyt täytynee valmistella iltapalaa. Terveisin Tuija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain positiivistakin tästä tilanteesta :)
      Kaurariisiä en ole kokeillutkaan, pitääpä tutustua, kiva kun vinkkasit siitä. Tästä tuli mieleeni, että oletkohan kokeillut Boltseja? Ne on kaurasta tehtyjä 'lihapullia' - vähän kuin falafelit, mutta huomattavasti pehmeämpiä ja maukkaampia. Niistä on tullut meille suosikkeja.
      Keväistä viikkoa sinne! Miten kaunis onkaan teidän pihanne, mitä Instasta näin :)

      Poista
  6. Lämpimät kasvikset maistuvat täälläkin! Niin helppoa iskeä pannuun kypsymisajan mukaisessa järjestyksessä. Lisäksi olen innostunut jo ehkä vanhoihin villityksiin: kukkakaalipohjaan pizzassa ja kaalisuikaleiden käyttöön pastan sijaan avokadopastassa!
    Ruokakuvasi ovat todellakin herkullisia - mun kuvat eivät näyttäisi ikinä tuolta, ruuat maistuvat onneksi sentään hyviltä ;)
    Mukavaa vappu-viikonloppua teille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukkakaalipizza on niin mielettömän hyvää - hiilihydraatitonta ja terveellistä! Aivan ihanaa - enkä ole taas vähään aikaan sitäkään muistanut. Voisi olla mökilläkin mukavaa syötävää ja siihen päälle sopii mikä vaan kaapin sisältö.
      Kiitos vaan - vaikka nyt ei ollut kuvat mitenkään erikoisia, kunhan nappasin niitä ennen ruokailua pikku kiireessä, koska miehellä oli nälkä päästä noiden kimppuun :o)

      Ihanaista kevätviikkoa sinulle <3

      Poista
  7. Ihan ei varmasti joka päivä päästä puoleen kiloon per naama, mutta keskiarvona todennäköisesti. Ainakin pidän huolen siitä, että joka aterialla on "jotain vihreää". Lämpimät salaatit ja uunijuurekset on minustakin helpoin tapa toteuttaa tätä! Paahtamisen jälkeen voi varioida mausteita miten haluaa, joten ei edes kyllästyminen samoihin makuihin uhkaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on juuri niin, vaihtamalla juustolajiketta, kastiketta ja muita mausteita vaihtamalla saa ihan erilaisia makuja aikaiseksi. Sitten on vielä sekin, että vihannekset tulevat myös todennäköisesti edullisemmaksikin kuin erikoiset salaattilajikkeet. Puhumattakaan ravintoarvoista.
      Tänään oli meillä sellainen päivä, että oli puuhaa niin paljon että tein vain pasta bolognesen ilman ainuttakaan vihreää tai punaista, mutta ei voi stressata näilläkään. Kultainen keskitie....

      Poista
  8. Saan kyllä kasaan. Aamun kun aloittaa jo puurolla ja marjoilla, niin siitä sitä vähitellen lähtee kertymään. Muutenkin koitan pitää huolen, että jokaisella aterialla olisi jotain joka kerryttäisi sitä puolta kiloa päivässä. Uunijuurekset on oma nopea herkkuni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä, puuron seassa marjoja menee kätevästi, samoin jogurtin. Pakastemarjat on sen verran hapahkoja, ettei oikein pysty sellaisenaan syömään.
      Uunijuurekset on <3

      Poista
  9. Ihanat kuvat jälleen ja mitkä herkut. Täälläkin juuri grillattiin sunnuntaina vastaavia juttuja ja paljon kasviksia ja maissia. Jonnaa komppaan, että uunijuurekset on tosi helppoa ja herkullista.

    Sydämellistä keskiviikkoa Maarit. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Grillailemalla tulee ihana maku kasviksiinkin - ah, paahdetut sienet, parsat, paprikat ja vaikka mitä! Uunin uumenissa tehdään meilläkin paljon, mutta jos on pienet annokset niin pannu vie voiton silloin.

      Ihanaista maanantai-iltaa Tiia <3

      Poista
  10. Kqunin värikäs salaatti. Jo värit lautasella ilahduttavat.

    Teen miltei joka päivä erilaisia salaatteja, johin voi lisäillä kaikenlaisia vihanneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Pinterestiinkin olen kerännyt muistin virkistämiseksi ja inspikseksi salaattiohjeita, joista sitten ideoin useinmiten jotain ihan muuta kuin mitä reseptissä on alunperin ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruoanlaitto tuo paljon sisältöä elämään ja jo reseptien kerääminen jo sinänsä on niin voimaannuttavaa - Pinterest onkin mainio lähde kaikenlaisille inspiksille. Sulla on ihania ohjeita aina blogissa!

      Poista